EIRIK HAR REGIEN - Sweco Moment
mobile-logo

Med regissøren Eirik Kirkaune på laget tar Sweco visualisering til et nytt nivå.

– Vi jobber med å tydeliggjøre budskapet slik at det når frem til målgruppen, og at kundene får valuta for pengene. Det handler om alt fra fonter, fargebruk og elementer som skal gå igjen, og ikke minst om komposisjon, sier Kirkaune (40) som ble ansatt i Sweco i 2016.

NRK OG REKLAME. Han er født og bor i Hønefoss. Han startet utdanningsløpet ved Merkantilt Institutt i Bergen, som nå er en del av Høyskolen Kristiania.

– Deretter tok jeg en bachelor i animasjon i Wales i 2003, før det ble ulike jobber på Østlandet. Blant annet rundt to år i NRK.

Her laget Kirkaune vignetter og grafikk til ulike TV-programmer. Han har også lang erfaring med design, animasjon og visualisering fra reklamebransjen, hvor han jobbet med kunder som ABB, JBV, Widerøe og HIFI-Klubben. Han er førstemann i Sweco med denne type bakgrunn, og har med seg to kolleger med 3D-utdanning i et visualiseringsteam som inngår i selskapets BIM-gruppe.

–Jeg fungerer som en trakt. Ingeniørene må først forklare meg hva saken gjelder, før jeg kan formidle det videre til en tredjepart.

– Eirik Kirkaune

TYDELIG PLAN. For rådgivende ingeniørselskaper har det vært vanlig å lage en 3D-modell, som man «flyr over» og filmer, mens man zoomer inn og ut i vilden sky. For Sweco er det viktig å ha en tydelig plan: Hva er formålet med filmen? Hvem er målgruppen?

Her er Kirkaunes kompetanse viktig.

– Jeg fungerer som en trakt. Ingeniørene må først forklare meg hva saken gjelder, før jeg kan formidle det videre til en tredjepart. Da er det ofte bedre å velge tre eksempler i stedet for ti. Jeg må forenkle og spisse budskapet, og heldigvis er Sweco-ekspertene på ulike felt både tålmodige og flinke til å forklare.

Overgangen fra reklame til Sweco har vært interessant og utfordrende.

– Jeg oppdaget snart at det er mye jeg ikke kan. Ergo må jeg stadig si: «Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om.»

–Jeg måtte ofte gremmes når arbeidsdagene var slutt. Desto bedre er det å jobbe med Det grønne skiftet. Det gir en god følelse!

– Eirik Kirkaune

DET GRØNNE SKIFTET. Et godt eksempel er en Sweco-film om planlagt vind- og vannkraftverk på Færøyene.

– Det var en spennende oppgave vi utførte sammen med «vannkraftgjengen» i Sweco, og jeg lærte mye om energiteknikk. Vi hadde et vell av tall og dimensjoner å presentere, men måtte gjøre et utvalg overfor målgruppen. Den var, i dette tilfellet, befolkningen på øygruppen som kan se frem til fremtidsrettede og miljøbevisste energiløsninger.

Kirkaune har tidligere laget reklame blant annet for forbrukslån og online betting.

– Jeg måtte ofte gremmes når arbeidsdagene var slutt. Desto bedre er det å jobbe med Det grønne skiftet. Det gir en god følelse!

I SWECOS ÅND. Eirik Kirkaune påpeker at det er mange presentasjoner for ulike selskaper som virker tilfeldige i uttrykk, og som ikke tar hensyn til komposisjon eller firmaets profil.

– Dette er faktorer vi tenkte på hele tiden i reklamebransjen. I NRK la vi stor vekt på å rendyrke en egen stil. Vi skal få til det samme i Sweco, med god timing, balanse i bildet og et pent og ryddig uttrykk. Jeg er glad Sweco har sett muligheten til å sette sammen et rent visualiseringsteam med eget studio og tungt utstyr til å gjennomføre store prosjekter.

Vi tror at rådgiverbransjen har et stort potensial ved å være mer synlig i samfunnet.

– Anders Nesse Gjøsund

KOMMET FOR Å BLI. – Vi tror at rådgiverbransjen har et stort potensial ved å være mer synlig i samfunnet, sier Anders Nesse Gjøsund, Swecos gruppeleder for BIM i Oslo. Han trekker frem Kirkaunes bakgrunn fra reklamebransjen.

– Det er viktig å bli bedre til å formidle de prosjektene vi er med på. Nå kan vi spørre kundene hva de ønsker å oppnå med filmen, vi kan utfordre kundene og gi dem gode råd også i tilknytning til de visualiseringsproduktene vi leverer, sier Gjøsund.

– De kundene som har fått filmer Eirik har stått bak, har uten unntak vært svært fornøyde. Både med produktene og de prosessene vi har hatt for å få frem filmenes budskap. Dette er helt klart en del av Swecos portefølje som er kommet for å bli!

Eirik Kirkaune (40)
  • Ansatt i Sweco i 2016
  • Regissør for Swecos animasjonsfilmer
  • Bakgrunn fra NRK og reklamebransjen
  • Bor i Hønefoss
  • Samboer med Hanne
  • Ett barn, Sunniva (2) som snart får en liten bror