Hva er London uten tuben, Oslo uten trikken og Bergen uten Bybanen?
60.000 mennesker stiger på Bybanen hver eneste dag. Om noen år er det mulig for bergenserne å hoppe på i sentrum, ta banen innom Haukeland sykehus og videre til Fyllingsdalen.
Dypest i Norge
Den nye holdeplassen på Haukeland sykehus skiller seg fra de andre bybanestoppene. Den befinner seg nemlig 40 meter under bakken.
– Dette er nybrottsarbeid. I tillegg til manglende regelverk er det teknisk krevende. Og fjell er jo alltid komplisert, sier Bjarte Nesse, som er prosjektleder for Bybanens 4. byggetrinn.
– Vi jobber mye med brannsikkerhet, rømningsveier og opplevd sikkerhet. Målet er å skape en holdeplass hvor brukerne er og føler seg sikre. Totalt har vi en stab på over ti personer som kun konsentrerer seg om dette, forklarer Bjarte.

Verdens lengste gang- og sykkeltunnel
Bergen er kjent for sine syv fjell. Disse fjellene har tidligere lagt en demper på lysten til å sykle fra Fyllingsdalen til sentrum, men nå blir det slutt på unnskyldningene.
– Vi er i gang med å bygge verdens lengste gang- og sykkeltunnel. Når den er ferdig, vil det ta om lag 25-30 minutter å gå tvers gjennom fjellet. Tunnelen må både være sikker og innbydende, forteller Bjarte og legger til at det har vært viktig å finne en balanse mellom det ingeniørfaglige og det kreative.
– Brukeren står alltid i sentrum, derfor har vi engasjert en egen gruppe som jobber med nettopp dette. Målet er å stimulere til bruk, og da kan ikke tunnelen være mørk, ensformig eller skummel, sier han.
Siden det er svært lite sol og trær inne i et fjell, er for eksempel lyssetting viktig.
–Tre steder i tunnelen har vi prosjektert større rom, nesten som domer, hvor man får følelsen av å være i dagslys. I tillegg er det valgt en lys asfalt som skal sikre at tunnelen aldri blir helt mørk.
Publisert: 24. March - 2020
Foto: Bent René Synnevåg