Når bærekraftsjef Mattias Goldmann ser et timeglass, tenker han på klima. Kanskje er det ikke så overraskende, for faktisk tenker Mattias på klima omtrent hele tiden. Og det har han gjort lenge.
Mattias regnes som en av Sveriges viktigste stemmer innenfor bærekraft. Før han tok jobben som bærekraftsjef i Sweco, ble han kåret til ridder for sitt arbeid med Parisavtalen. Hvert år holder han et drøss med foredrag foran et drøss av mennesker. Han skriver bøker om klima og krysser verden med tog for klima. I tillegg vet han at han har feilet.
– Vi er mange som har feilet, sier Mattias. – Vi har kjempet med skyld og skam og på den måten signalisert at det som er dårlig for klima, egentlig er morsommere og mer attraktivt.
A little more action, please
Selv om vi fortsatt må snakke om klima, mener Mattias det er på tide å gå fra ord og uro til handling og løsning.
– Vi må ikke gå fra fornektelse til fortvilelse, fra: «Det skjer ikke», til: «Det er ingen vits å prøve en gang» – men heller fokusere på alt det vi kan skape sammen.
Kanskje er det derfor han hoppet fra en tenketank til en rådgivende ingeniør? De som former fremtidens samfunn må i hvert fall gjøre det for klima, ellers renner timeglasset ut. Men egentlig er Mattias mest opptatt av glassets form: Bredt i bunn og topp og smalt rundt midjen. Faktisk minner det ham om morgendagens klimastrategi. På den måten skal Sweco Sverige bli klimapositive innen 2030.
– Det skal bli bedre for klima at vi finnes enn at vi ikke finnes, sier Mattias.
For å nå målet, starter de på bunnen av timeglasset. Her er pappkoppene, kantinekjøttet, tjenestebilene. Kanskje betyr det ikke så mye i det store og det hele, men alt dette er ting medarbeiderne og kundene møter hver eneste dag, og den signaleffekten er viktig.
På toppen er det globale ansvaret. Tidligere har ikke virksomheter ment så mye om saker som ikke er direkte tilknyttet forretningen, men nå blir det mer og mer vanlig. Merkevarer som engasjerer seg i Black Lives Matter, i Parisavtalen, i virus. Ingen krever det av deg, men det signaliserer hva du står for.
– «Generasjon Greta» verdsetter klimaarbeid, og sånn sett blir en ambisiøs klimastrategi en effektiv måte å tiltrekke flinke folk på. I tillegg trenger ikke de som har solceller på taket å bekymre seg like mye om strømpriser. Men istedenfor å begynne med det lønnsomme, har vi startet med skyld og skam. Eller det blir så omstendelig at vi sovner før vi får startet.
Frontrunner?
Skal du være frontrunner, hjelper det med ambisiøse mål. Nå er Sweco Sverige med i en klubb der klimaengasjerte virksomheter kan utveksle informasjon og hjelpe hverandre med å kutte.
– Målet er å nå klimamålene våre uten å kompensere, for vi vil jo heller beholde pengene i vår egen virksomhet enn å gi dem til noen andre. For eksempel klarer vi selv å lagre biokull eller plante skog, som de er i gang med i Sweco UK. Når det er sagt, trenger vi ikke gjøre det helt selv. Kanskje vil andre virksomheter med like tøffe klimamål som oss være med?
Ifølge Mattias har tankegangen rundt klima til nå vært diamantformet: Smal øverst: «Hvorfor skal vi si noe om Black Lives Matter?» Smal i bunnen: «Det er ikke sikkert porselen er bedre uansett.»
– Timeglasstankegangen er en begynnende trend. De fleste sitter fortsatt fast i diamanten, avslutter han.
Meld deg på digitalt frokostseminar med Mattias Goldmann 23.juni 09.00-09.45.
Publisert: 15. June - 2020
Illustrasjoner: Bodoni